1 juli 2021

Hoe ziet de toekomst van de huis-aan-huiskrant eruit?

Het is vandaag, 1 juli, de dag van de huis-aan-huiskrant. Daniël van Iwaarden, mede-eigenaar van Trainews Media, heeft een positief beeld van de huis-aan-huiskrant. In dit interview gaat hij in op de kracht van de lokale huis-aan-huiskrant en blikt hij vooruit. ”De huis-aan-huiskrant van de toekomst is een luxe product”.

Het is vandaag, 1 juli, de dag van de huis-aan-huiskrant. Waarom is er een ‘eigen’ dag voor de huis-aan-huiskrant?
‘’De huis-aan-huiskrant verdient die dag. De krant blijft namelijk ontzettend populair. Althans, als je het hebt over de huis-aan-huiskranten die meegaan met de tijd. Wij krijgen iedere dag veel mooie reacties op de artikelen in onze huis-aan-huiskranten. Maar niet alleen de uitgevers, ook de adverteerders zijn enthousiast over het medium. De huis-aan-huiskrant is lokaal en dat spreekt veel mensen en bedrijven aan! Ook het laatste NOM onderzoek laat zien dat veel mensen de huis-aan-huiskrant lezen!’’

Toch lijkt het soms alsof de huis-aan-huiskranten in ‘zwaar weer’ verkeren. Is dat dan niet zo?
‘’De markt veranderd, dat is een feit! Maar ik zou nooit durven zeggen dat de huis-aan-huiskrant in zwaar weer verkeerd. Sterker nog, ik zie een ontzettend mooie toekomst voor de huis-aan-huiskrant. Aan de andere kant: de huis-aan-huiskrant die niet meegaat met de tijd, komt uiteindelijk in zwaar weer terecht. Maar dat geldt toch voor ieder bedrijf? We moeten inspelen op de behoeften van vandaag en morgen, niet op de behoeften van gisteren en eergisteren.’’

Hoe speelt Trainews Media in op de toekomst van de huis-aan-huiskrant?
‘’We durven onszelf kritische vragen te stellen. Moet de huis-aan-huiskrant wel wekelijks verschijnen bijvoorbeeld? Dat gaat veranderen in de toekomst, let maar op! Wij verschijnen met de meeste uitgaven tweewekelijks, om daar nu al op vooruit te lopen. Maar ook de redactie stelt zichzelf de vraag: moeten we wel nieuws brengen? Of publiceren we alleen maar persberichten van dezelfde afzenders? Wij proberen daar vandaan te blijven. Dat zijn niet de onderwerpen waar de lezer op zit te wachten in een huis-aan-huiskrant. Diezelfde lezer wil wel graag een persoonlijk interview lezen met iemand die hij of zij kent. En die lezer, daar maken we de krant toch voor? Ik denk dat ons jonge team er ook voor zorgt dat we die kritische vragen stellen. We werken met negen mensen aan de kranten, de oudste is nog geen dertig.’’

Jullie huis-aan-huiskranten hebben ook een afwijkend formaat. Waarom?
‘’Klopt! De huis-aan-huiskrant van de toekomst is een luxe product. Dat moet niet alleen in de inhoud maar ook in de uitstraling te zien zijn. Het is een krant maar leest als een magazine. Ook is het papiersoort steviger en een stuk witter dan het standaard grijzige krantenpapier. De foto’s en advertenties komen daardoor veel mooier tot hun recht. De uitstraling van onze huis-aan-huiskranten is echt iets waar we ontzettend veel complimenten over krijgen, het spreekt ook een veel jongere doelgroep aan.’’

Blijft het bij de papieren huis-aan-huiskrant?
‘’Zeker niet! We willen een toonaangevend offline en online mediabedrijf zijn. Je kunt dus meer van ons verwachten. We hebben recent twee huis-aan-huiskranten, De Bevelander en De Faam, overgenomen. De kranten halen we uit de markt, maar beide merken verdwijnen niet! Later dit jaar komen we met een vernieuwend online platform voor de Bevelanden en voor Walcheren. We blijven dus nog wel even in beweging.’’

Categorieën:

Meer nieuws

Bekijk alle nieuwsberichten